Kindervaccinaties: Van vele schakels naar één muisklik

21 juni 2018 • 2 minuten lezen

Dit wordt onder andere gedaan door te sturen op verantwoording en digitalisering van zorgprocessen. Dit klinkt heel mooi, maar in de praktijk kan het de nodige consequenties hebben. Registratie en administratie wordt hierdoor (tegen wil en dank) een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van de jeugdgezondheidszorg (JGZ) professional. Een recent voorbeeld hiervan is het registreren van kindervaccinaties.

(Good) old memories

Denk weer eens aan de vaccinaties die je als kind hebt ontvangen bij de GGD of consultatiebureau. Krijg je al good old memories? De pijnlijke herinnering mag je even vergeten, maar wellicht herinner je je ook de kaart nog, waarmee je naar het bureau werd gestuurd. Deze kaart is door het RIVM naar jou verstuurd, omdat zij de verantwoordelijkheid dragen zoveel mogelijk mensen in Nederland te vaccineren om uitbraak van ziektes te voorkomen. Door jou of je ouder werd deze papieren kaart meegenomen naar de priklocatie, voorzien van een stempel en een sticker, gebracht naar de interne post van de organisatie, om uiteindelijk via de reguliere post weer retour gezonden te worden naar het RIVM, waar de gegevens verwerkt konden worden. Heel wat schakels, waar ook heel wat tijd overheen gaat. En dan te bedenken dat er jaarlijks twee miljoen vaccinaties worden gegeven in Nederland, die allemaal op deze manier verwerkt moeten worden. Tijd voor verbetering dus.

Nieuwe tijden

Vanuit VWS kwam de opdracht om nieuwe tijden in te luiden en het bovenstaande proces te digitaliseren. De registratie wordt ter plekke door de zorgverlener gedaan en de kaarten worden niet meer per post maar via de beveiligde digitale snelweg, het Landelijk Schakelpunt (LSP), verstuurd. Een sneller proces met minder kans op fouten. Maar hoe zorg je er als leverancier dan voor dat de gegevens juist en volledig bij het RIVM terecht komen zonder veel extra inspanning van de JGZ-professionals? Dat is een vraag die wij als Topicus zijnde alleen maar met praktijkkennis konden beantwoorden. En tja, met 20 klanten tegelijk in gesprek gaan is best ingewikkeld. Daarom hebben we samen met twee van onze klanten de meest voorkomende praktijksituaties uitgedacht en vertaald naar software. Ieder stukje software is aan hen getoetst, en zo nodig aangepast om toepasbaar te houden voor alle klanten. Het resultaat is software die dichtbij de praktijk staat en die minimale inspanning van medewerkers vraagt. Ook de resterende 18 JGZ-organisaties hebben we intensief begeleid bij het aanpassen van de werkwijze met de nieuwe software, dankzij de kennis die we gedurende dit traject hebben opgedaan. We geloven dat we met onze ervaring meerwaarde kunnen leveren door onze software te combineren met advies en inhoudelijke kennis. Zo zitten we letterlijk steeds vaker naast de professional op locatie (en zijn wij mooi over onze prikangst heen).

Verbeteren van de zorg

Hoewel deze verandering niet vanuit de JGZ is geïnitieerd, is het doel voor alle betrokken partijen gelijk: verbeteren van de zorg. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van ministerie, RIVM, JGZ en softwareleveranciers, hebben we de overtuiging dat het ons samen is gelukt. Een vaccinatiekaart kan nu met één klik naar het RIVM worden verzonden, zodat zij dezelfde dag nog op de hoogte zijn van alle gegeven vaccinaties. En dat voor een prikkie ;-).

Meer informatie?

Kijk op de website van Zorg voor meer informatie of neem contact op met Matthea Vrijmoeth - van Dijk

Contact persoon
Matthea Vrijmoeth - van Dijk

Consultant