Patiënten kunnen nu ook via de app Spreekuur.nl een consult afnemen

30 november 2022 • 2 minuten lezen

Patiënten kunnen nu via de app Spreekuur.nl ook een consult afnemen. De app is een aanvulling op de webapplicatie die patiënten al sinds 2020 een gebruiksvriendelijk platform voor al hun online huisartsenzorg biedt.

De patiënt kon al makkelijk metingen voor chronische zorg delen met de zorgverlener. Ook was het al mogelijk om de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) vanuit de app te bereiken. Daar is nu de mogelijkheid voor het afnemen voor online consulten bijgekomen.

Patiënten kunnen in de app zowel vragen voor zichzelf als voor hun gezinsleden stellen. Je start met het kiezen van een behandelgebied. Op basis hiervan wordt bepaald of het mogelijk is om je vraag via de app in behandeling te nemen. Als dat zo is start je direct een gesprek met je zorgverlener. De patiënt ontvangt daarvan een notificatie in de Spreekuur-app. 

Ambitie

Het past allemaal naadloos bij de ambitie van Spreekuur.nl om alle informatie en communicatie op één plek beschikbaar te maken voor zowel patiënt als zorgverlener. Met Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, kon de huisarts al goed online advies via de webapplicatie geven, omdat de patiënt alvast informatie deelt over zijn klacht, waaronder een foto. De dienst werd in maart 2020 vanwege de Coronacrisis versneld uitgerold bij Huisartsen Eemland. De dienst is inmiddels toegankelijk voor meer dan 2,5 miljoen patiënten in zes zorggebieden. Ook biedt Spreekuur.nl patiënten op een gebruiksvriendelijke manier inzage in hun huisartsendossier en kunnen metingen doorgegeven worden via het platform. 

“Het is een mooie volgende stap in onze ambitie om elke patiënt toegankelijke digitale zorg te bieden met alle informatie en communicatie op één plek.”

Rosa Scherjon
Businessline manager eerstelijns- en tweedelijnszorg

Rosa Scherjon, businessline manager eerstelijns- en tweedelijnszorg bij Topicus/Calculus en mede-initiatiefnemer Spreekuur.nl:“Deze app biedt een veilige en makkelijke manier om te communiceren met patiënten. Daarmee is het een mooie volgende stap in onze ambitie om elke patiënt toegankelijke digitale zorg te bieden met alle informatie en communicatie op één plek.

De app is in de App Store beschikbaar voor iPhone en iPad en in de Play Store voor Android.

Meer weten over de app?

Neem contact op met Rosa Scherjon of ga naar Spreekuur.nl

Contact persoon
Rosa Scherjon

Businessline Manager eerste- en tweedelijnszorg